Hasil kajian kumpulan kami diteruskan dengan soalan seterusnya iaitu peratusan tujuan pelajar mengambil biasiswa atau pinjaman.
Berdasarkan carta pie di atas, peratusan tertinggi dikuasai kerana mahasiswa dari latar belakang keluarga yang kurang berkemampuan. Ini merupakan sebab utama mengapa pelajar memohon pinjaman dan memerlukan biasiswa untuk membiayai pelajaran.
Seterusnya merupakan peratusan pendapat responden mengenai sama ada cukup atau tidak peruntukan pelajaran yang diberikan.
Berdasarkan kajian yang telah kami lakukan, bagi mahasiswa yang menuntut di IPTA iaitu seperti UiTM Puncak Alam, peruntukan atau wang saku pelajaran didapati tidak mencukupi. Salah satu faktor ialah mereka boros berbelanja.
Manakala, bagi penuntut IPTS seperti Management & Science University, peruntukan pelajaran yang diberikan hanya mencukupi hingga hujung semester sahaja. Faktor masalah kewangan mereka ialah, kos perbelanjaan dan pendidikan di institusi swasta yang sememangnya tinggi.
Akhir sekali merupakan peratusan responden yang melakukan pekerjaan sampingan untuk menambah pendapatan.
Carta donut di atas menerangan tentang peratusan mahasiswa yang bekerja sambilan demi menambah pendapatan . Namu, peratusan menunjukkan 60% pelajar tidak mengambil kerja sambilan sambil belajar. Salah satu faktor ialah kesibukan belajar yang menghalang pelajar bekerja.
Sekian sahaja hasil kajian yang diperoleh oleh kumpulan kami. Nantikan langkah efektif dari kami untuk menangani masalah belanjawan yang dialami oleh mahasiswa.





No comments:
Post a Comment